YENİ
İŞ ARAMA İZNİ HAKKI
Av.BİLGE AKBAYRAK
ÖZET
Hukuk sistemimizde işçi
ile işveren arasında kurulan iş sözleşmesinin sona erme şekillerinden biri
fesihtir. Tarafların iradelerine uygun olarak iş sözleşmesini sona erdirmeleri
söz konusu olduğunda bildirimli fesih kavramı ortaya çıkmaktadır. 4857 Sayılı İş Kanunu’nun 27.maddesinde ifade
edilen yeni iş arama izni ise, işçinin
kıdemine göre hesaplanacak olan bildirim süresi boyunca taraflar iş ilişkisine
devam etmekle yükümlü olduklarından dolayı işverene işçiye yeni bir iş
bulabilmesi imkânı tanıyan bir düzenlemedir. Bu sayede bildirimli fesih
nedeniyle sözleşmeden kaynaklanan iş görme borcunu bildirim süresinin sonuna
kadar ifa etmekle yükümlü olan işçinin menfaatlerinin korunması mümkün
olabilmektedir.
Anahtar
Kelimeler: yeni iş arama izni, Türk iş
hukuku
1.Giriş
İş sözleşmeleri yapıları
gereği sürekli borç doğuran sözleşmelerdir. Bu sözleşmede işçi sürekli iş görme
borcu altına girmekte, işveren ise işçiye bu edimi karşılığında ücret ödeme
borcu altına girmektedir. İş sözleşmelerinde işçi, sadakat yükümlülüğü gereği
işverene bağımlı çalışmakta olup işçinin bu bağımlılığı kişisel bir
bağımlılıktır. İş hukuku ise, işverene bağımlı olarak çalışan iş bu
sözleşmelerin güçsüz tarafı olan işçiyi koruma amacına haiz bir şekilde
doğmuştur. Toplum düzenini ve sosyal barışı sürekli olarak sağlayacak gerçek
denge, işçi ile işvereni eşit kabul eden bir anlayışla değil, bu ilişkinin
güçsüz tarafı işçinin belirli ölçüde korunması ile kurulabilir.[1] Bu husus Anayasa Mahkemesi
kararında şu şekilde ifade edilmiştir: “Anayasanın
2.nci maddesi uyarınca Türkiye Cumhuriyeti, sosyal bir hukuk devletidir.
Toplumsal devlet, güçsüzleri güçlüler karşısında koruyarak gerçek eşitliği ve
dolayısıyla toplumsal dengeyi sağlamakla yükümlü devlet demektir”[2].
Özel hukuk sözleşmelerinde geçerli olan sözleşme
serbestisi ilkesi iş sözleşmeleri bakımından da geçerlidir. Buna göre taraflar
Anayasa’nın 48.maddesinde de güvence altına alınan sözleşme yapma hakkına
dayanarak iş sözleşmesi kurma serbestisine sahiptir. Tarafların iradelerine ve
kanunun çizmiş olduğu sınırlara uygun olarak akdedilen iş sözleşmesi yine
tarafları iradelerine uygun bir biçimde sona erdirilebilmektedir.
İş sözleşmesi çeşitli yollarla sona erebilmektedir. Bu
yollar tarafların anlaşması yani ikale yoluyla, ölüm, mücbir sebebe dayalı sona
erme, belirli süreli iş sözleşmelerinde sürenin bitimi ve fesih bildirimi ile
sona erme şeklindedir. Fesih taraflardan birinin tek taraflı irade beyanı ve bu
beyanın karşı tarafa varması ile sözleşmeye sona erdirme açıklamasıdır. İş
sözleşmesi, fesih beyanının ulaşmasıyla ya da ulaşmasından sonra belirli bir
sürenin geçmesiyle sona erebilir. Zira fesih sebebi haklı sebebe dayanıyorsa,
fesih beyanının muhataba varmasıyla sözleşme sona erer. Fakat haklı sebep
dışındaki fesih hallerinde yasal sürelerin geçmesi ile iş sözleşmesi son bulur.[3]
İş
hukukunda yaygın olarak karşılaşılan fesih şekli, süreli bildirimli fesihtir
yoludur. Yeni iş arama izni hakkı ile ilgili düzenlemeler temel olarak iş
sözleşmesinin süreli (olağan) fesih ile sona erdirilmesi halinde uygulama alanı
bulur.[4]Bildirim fesih ile sona
ermede iş sözleşmesi hemen sona ermemektedir. İş ilişkisi bu bildirim
sürelerinin sonuna kadar devam eder. Yeni
iş arama izin hakkı bildirimli fesih sonucunda bildirim süreleri içerisinde
işçinin yeni iş bulabilmesi için getirilmiş bir düzenlemedir. Bu sayede işçi
bildirim süresinin son bulmasıyla işsiz kalma ihtimalini düşürebilmektedir.
2.Mevuzatımızda
Yeni İş Arama İzni Hakkı
Yeni
iş arama izni hakkı 1475 Sayılı eski İş Kanunu’nun 19.maddesinde de düzenlenmiş
olmakla birlikte 4857 Sayılı yeni İş Kanunu’nun 27.maddesinde “Bildirim süreleri içinde işveren, işçiye
yeni bir iş bulması için gerekli olan iş arama iznini iş saatleri içinde ve
ücret kesintisi yapmadan vermeye mecburdur. İş arama izninin süresi
günde iki saatten az olamaz ve işçi isterse iş arama izin saatlerini
birleştirerek toplu kullanabilir. Ancak iş arama iznini toplu kullanmak isteyen
işçi, bunu işten ayrılacağı günden evvelki günlere rastlatmak ve bu durumu
işverene bildirmek zorundadır. İşveren yeni iş arama iznini vermez veya eksik
kullandırırsa o süreye ilişkin ücret işçiye ödenir.
İşveren, iş arama izni esnasında
işçiyi çalıştırır ise işçinin izin kullanarak bir çalışma karşılığı olmaksızın
alacağı ücrete ilaveten, çalıştırdığı sürenin ücretini yüzde yüz zamlı öder ”
şeklinde düzenlenmiştir.
Yeni
iş arama izni hakkı yalnızca İş Kanunu kapsamında olan işçilere tanınmış bir
hak değildir. 6098 Sayılı Trük Borçlar Kanunu’nun 421.maddesinin 2.fıkrasında “İşveren, belirsiz süreli hizmet
sözleşmesinin feshi hâlinde, bildirim süresi içinde işçiye ücretinde bir
kesinti olmaksızın, günde iki saat iş arama izni vermekle yükümlüdür.” İfadesiyle
iş arama izni genel hüküm niteliği kazanmıştır. Öyle ki 854 sayılı Deniz İş
Kanununda ve 5953 sayılı Basın İş Kanununda yeni iş arama izni hakkı
düzenlenmemiştir. Bu durum doktrinde farklı görüşlerle ifade edilmiş olsa da
bir görüşe göre Borçlar Kanunu’nun 421/2 hükmü Basın İş Kanunu’na ve Deniz İş
Kanunu’na tabi işçiler için de uygulama alanı bulur.
Yeni
iş arama izni belirsiz süreli iş sözleşmesini hangi tarafın feshettiği fark
etmeksizin işverence işçiye tanınması gereken bir haktır. Ancak işçi yeni iş
bulduğu gerekçesiyle iş sözleşmesini feshetmişse bu haktan yararlanması söz
konusu olmaz. Ayrıca emekliye ayrılan işçi için de bu iznin söz konusu olmaması
gerekir. Aksi bir durum hakkın kötüye kullanılmasına yol açmaktadır.
3.Yeni İş Arama İzninin Kullanılması
İş
Kanununun 27.maddesi yeni iş arama izni hakkından yararlanma konusunda tam
süreli çalışan-kısmi süreli çalışan ayrımı yapmadığından, bu haktan Kanun
kapsamına giren bütün işçiler yararlanacaktır.[5]
4857
Sayılı İş Kanunda yeni iş arama süresinin günde iki saatten az olamayacağı ifade
edilmiştir. Bu süre asgari nitelikte olup, işverence daha fazla verilmesi
mümkün olduğu gibi, sözleşme ile de daha fazla iş arama süresi
kararlaştırılabilecektir.
İş
arama izni işçinin isteği ile toplu olarak kullandırılabilir. İşçinin bu
konudaki talebini işverene önceden bildirmesi ve iş arama izni toplamlını işten
ayrılacağı günden önceki günlere karşılık gelecek şekilde ayarlaması şarttır.
İşçinin usulüne uygun toplu kullanma talebini işverenin kabulü zorunludur.
Burada sözü edilen talep işverene bildirim mahiyetindedir. İşçi yeni iş arama
iznini talebe bağlı olmaksızın kullanabilmektedir.
Yeni
iş arama süresi en az 4857 sayılı İş Kanununun 17. maddesinde düzenlenen ve
işçinin kıdemine göre hesaplanacak olan bildirim süresine göre belirlenir. Bu
konuda taraflarca sözleşme ile arttırılmış süreler de dikkate alınır. İşçi yeni
iş arama iznini toplu olarak kullanmayı isterse halinde toplam saat sayısının
bir iş günündeki çalışılan saate bölünmesi gerekir. İşçinin çalıştırılmadığı
hafta tatili ile bayram ve genel tatil günleri için yeni iş arama izni
verilmesi gerekmez.[6]
Ancak dikkat edilmesi gereken bir durum ise şöyledir; kanunun 27.maddesinin
1.fıkrasında işçiye yeni iş arama izni “çalışılan her bir iş günü için ikişer
saat verilir” şeklinde açık bir düzenleme olmamakla birlikte “her bir bildirim
süresi günü için ikişer saat izin verilir” şeklinde bir düzenleme de
bulunmamaktadır.[7]
Bu durumu iş hukukuna hâkim temel ilke olan İşçinin Korunması İlkesi gereği
işçinin çalıştığı, bildirim sürelerine ait her gün için iş arama izni verilmesi
gerektiği görüşü menfaat dengesini sağlamak için daha makuldür.
Yeni
iş arama izninin verilmesi işveren açısından kanuni bir yükümlülük olmakla
birlikte kanun hükmünde yeni iş arama izin süresinin günde iki saatten az
olamayacağı düzenlenmiştir. Günde 2 saati geçmeyecek olan bu iznin hangi
saatler arasında kullanılabileceği konusunda ise bir düzenleme yapmamıştır.
Dolayısıyla hangi saatlerde bu iznin kullandırılması gerektiği, bu konuda
uyulması gereken ilkelerin neler olduğu yasa ve içtihatlarla netleştirilmesi
gereken önemli bir husustur[8]. Yeni iş arama izninin
çalışma saatleri içinde ne zaman kullanılacağı bireysel veya toplu iş
sözleşmesi ile kararlaştırılabilir. Ancak taraflar bu konuda bir düzenleme
yapmamışlarsa, iş arama izninin kullanılma zamanını belirleme hakkı “yönetim
hakkı” çerçevesinde işverene aittir.[9] Ancak işveren belirlemeyi
yaparken işçinin haklı menfaatlerini de gözeterek kullanmalıdır.
Yeni
iş arama izni talebe bağlı bir hak değildir dolayısıyla işçi bildirimli fesih
süresi içerisinde bu haktan yararlanmak için işverene talepte bulunmak zorunda
değildir[10].
Buna karşılık işverenin işçinin bu hakkı kullanmasına katlanma yükümlülüğü
vardır[11] . İşveren yeni iş arama
iznini vermez veya eksik kullandırırsa o süreye ilişkin ücret işçiye ödenir
(f.2). Bununla birlikte işveren, işin yürütülmesi açısından sakınca olmamasına
rağmen, işçinin iş arama iznini kullanma isteğini dikkate almazsa veya bu
isteğe aykırı şekilde iş bulma olanaklarını gözetmeksizin kendi belirlediği
zamanda izni kullandırmakta ısrar ederse, işçi bu nedenle çalışma şartlarının
uygulanmamasına dayanarak iş sözleşmesini haklı nedenle derhal feshedebilir(İşK
m.24/II,f).[12]
İşçi,
işverenden habersiz, iş arama iznini kendiliğinden kullanma yoluna gidemez.[13] İşçinin kendiliğinden bu
izni kullandığını belirterek işyerinden ayrılması hukuka aykırılık teşkil eder.
Zira ihbar öneli içinde iş görme borcu eksiksiz devam etmektedir.[14]İşçinin bu davranışı “devamsızlık
”nedeniyle İş Kanununun 25.maddesinin II-g bendi uyarınca haklı nedenle feshe
sebep olabilecektir[15]
Yeni
iş arama izninin hiç veya gereği gibi verilmemesi, fesih bildirim öneline
uyulmadığı anlamına gelmeyeceğinden ihbar tazminatına yol açmaz.[16]
Yeni
iş arama izni kullanıldığında izin süresince işçinin ücretinden hiçbir kesinti
yapılamayacağı "...işveren, işçiye... İş arama iznini iş saatleri içinde ve
ücret kesintisi yapmadan vermeye mecburdur. (İşK. m. 27/I) hükmünden de açıkça
anlaşılmaktadır. Burada doğrudan kanundan doğan ve işverenin yeni iş arama izin
süresine denk düşen ücreti kesmeden ödeyeceği, işçinin bir iş karşılığı
olmaksızın (çalışmadan) hak kazandığı bir “ sosyal ücret” söz konusudur.[17]
4857
sayılı yeni İş Kanununda ise eski dönemden farklı olarak, işverenin işçiye yeni
iş arama izni verme yükümlülüğüne aykırı davranması hali için herhangi bir
idari para cezası getirilmemiştir.[18] Bunun anlamı; Kanun
Koyucunun yeni iş arama iznine ilişkin hükme aykırılık halinde işvereni idari
para cezası yükümlülüğünden kurtarması, diğer yandan ise 27.maddenin 3.fıkrası
ile hukuki yaptırım getirilmiş olmasıdır.[19]
Yeni
iş arama izni verilmesi işverenin yükümlülükleri arasındadır. İşçinin yeni bir
iş arama iznine hak kazanabilmesi için ilk olarak belirsiz süreli iş
sözleşmesinin bildirimli fesih yoluyla sona erdirilmesi, ikinci olarak da
işçinin yeni iş bulmaya ihtiyacının bulunmasa gerekir. Belirsiz süreli iş
sözleşmelerinin bitimi taraflar için öngörülebilir olmadığından işçiye bildirim
süresi içerisinde bu hakkın verilmesi onun menfaatinedir. Ancak işçi tarafından
iş sözleşmesi yeni iş bulmuş olması gerekçesiyle feshedilmiş ise artık işverenin
iş arama izni verme yükümlülüğü bulunmamaktadır. İş arama izni işçinin işsiz
kalmasını önleme amacına hizmet eder.
SONUÇ
4857 Sayılı İş Kanunu’nun
ve 6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu kapsamında düzenlenen yeni iş arama izni
bildirimli fesih yoluyla iş sözleşmesinin feshinde gündeme gelen işveren bir
işveren yükümlülüğüdür. Bildirimli fesih gerçekleştiğinde iş sözleşmesi derhal
sona ermez ve bildirim süresinin sonuna kadar devam eder. Bu süreçte bildirimli
fesih sözleşmenin hangi tarafından gerçekleştirildiği fark etmeksizin işveren
tarafından işçinin talebi olmaksızın işverence işçiye yeni iş arama izni
verilmesi gerekir. İşçi bildirim süresi boyunca günde iki saatten az olmamak
kaydıyla yeni iş arama izni kullanabilir. Bu iznini kullanması için herhangi
bir talepte bulunmak zorunda olmadığı gibi işveren de bu izni vermek
zorundadır. İşçi bu izini toplu olarak kullanabilir. Toplu olarak iş arama izni
kullanacak olan işçi bu durumu işverene işten ayrılacağı günden evvelki günlere
rastlatmak ve bu durumu işverene bildirmek zorundadır(27/1). Yeni iş arama
izninin çalışma saatleri içerisinde nasıl kullanılacağını belirleme yetkisi ise
işverenin yönetim hakkı kapsamındadır. Ancak işveren bu hakkını kullanırken
işçinin menfaatini korumakla mükelleftir. Yeni iş arama iznini kullan işçiye
tam ücret ödenir, izin kullandığı zamanlara ilişkin ücret kesintisi yapılmaz.
İşveren bu izni vermez veya eksik kullandırırsa o süreye ilişkin ücreti işçiye
ödemek zorundadır (27/2). Yeni iş bulduğu için işten ayrılan işçi yeni iş arama
izninden yararlanmamaktadır.
KAYNAKÇA
YARGITAY KARARLARI
IŞIĞINDA SÜRELİ FESİHTE YENİ İŞ ARAMA İZNİ, Murat ŞEN, (2006), Erzincan Binali
Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt X, Sayı 1-2, 2006, 277 -
314
Yeni İş Arama İzni Hakkı,
Vedat LAÇİNER , (2012), Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 10, Sayı 19, 2012, 135
- 175
Bireysel İş Hukuku Ders
Kitabı 2. Baskı, Ercan Akyiğit
Marmara Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, • Cilt: 25 / Issue • Sayı: 2
/DECEMBER / ARALIK • 2019
İŞ SÖZLEŞMESİNDE FESİH
HALLERİ, Arş. Gör. Arif KALKAN, . ERÜHFD, Yıl 2018, Cilt 13, Sayı 1
İş Sözleşmesinin İşçi
Tarafından Feshi ve Feshin Hukuki Sonuçları, Mehmet Nusret
BEDÜK SÜHFD Yıl 2019, Cilt 27, Sayı 3, 679 - 726, 27.12.2019
SÜZEK, Sarper: İş Hukuku,
4.Bası, İstanbul 2010.
Dr. Sevda Dursun Ateş,
İşverenin Yönetim Hakkı, 2019,Ankara
İş Hukuku Ders Kitabı, Hamdi
Mollamahmutoğlu, Muhittin Astarlı, Ulaş Baysal,2021 Ankara
[1]SİCİL İŞ HUKUKU DERGİSİ SİCİL LABOUR LAW JOURNAL,2015, 4.Sayı Prof.Dr. Sarper SÜZEK,
[2]10 AYM,
23.5.1972, 2/28, AMKD, S.10, s.412. Aynı yönde, AYM, 18.3.1976, 198/18, AMKD,
S.14, s.106. AYM, 26.10.1988, 19/33, AMKD, 1989, S.24, s.451
[5] Keser, Geçerli Sebep, s.24-25;
[6]
YARGITAY, 9. H.D, 2009/7616E. 2011/7531K. 21.03.2011 T.
[8] Yeni İş Arama İzni Hakkı, Vedat Laçiner,
Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 19, ss. 1-30, 2012
[9] 16 Şen,
Yeni İş Arama İzni, s.53; Eyrenci/Taşkent/Ulucan, Bireysel İş Hukuku, s.148.
17 Eyrenci/Taşkent/Ulucan, Bireysel İş Hukuku, s.160.
Ayrıca bkz. Dr. Sevda Dursun Ateş, İşverenin Yönetim
Hakkı, 2019,Ankara
[10] (.
İşçinin talebi olmaksızın işveren iş arama izni vermek ve kullandırmak
zorundadır. İş arama iznine ilişkin düzenlemede işverenin talep koşulundan
bahsetmeksizin işçiye iş arama izninin verilmesi gerektiği belirtilerek bu
zorunluluk hükme bağlanmıştır. Aksi hâlde işçinin talebi bulunmadığında
işverenin iş arama izni verme yükümlülüğünün bulunmadığı sonucuna varılır ki bu
sonuç Kanun hükmüyle bağdaşmaz. (YARGITAY HGK
2018/ 757E. 2021, 488 K. 15.04.2021)
[11] SÜZEK
S.
[12] Saymen,
İş Hukuku, s.562; Çenberci, İş Kanunu Şerhi, s.425-426; Ekonomi, İş Hukuku,
s.175; Şen, Yeni İş Arama İzni, s.53; Yarg. 9.HD. 06.03.1978, E.78/2950,
K.78/3524, Oğuzman, Karar İncelemesi, İHU 1978/II, İşK 19 (No.1).
[13]Süzek,
İş Hukuku, s.465; Keser, Geçerli Sebep, s.25.
[14] Yarg.
9.HD. 03.06.2008, E.2007/21628, K.2008/13864, Çil, İlke Kararları, s.549.
[15] Süzek,
İş Hukuku, s.465; Narmanlıoğlu, İş Hukuku, s.260
[16] Akyiğt
Ercan, Bireysel İş Hukuku, Ankara,2021
[17]
YARGITAY KARARLARI IŞIĞINDA SÜRELİ FESİHTE YENİ İŞ ARAMA İZN İdol. Dr. Murat
ŞEN, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt X,
Sayı 1-2, 2006, 277 - 314
Süzek, İş Hukuku, s. 408; Centel, İş Hukuku, s. 188; Ekonomi, İş Hukuku, s. 177. Ancak öğretideki bir görüşe göre, parça başı veya saat başı ücret alan işçiler izin nedeniyleçalışamadıkları zaman için ücret İsteyemezler. Bkz. Atabek, s. 91.
[19] Yeni İş Arama İzni Hakkı, Vedat Laçiner,
Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 19, ss. 1-30, 2012